Om jag hade visst....

det jag vet nu hade Liam aldrig fått använda sin gåstol :( I förra veckan såg jag ett program på tv där en barnsjuksköterska var med, hon berättade att när gåstolen först uppfanns/tillverkades var den avsedd för handikappade barn, men idag används den av alla småbarn, vilket hämmar deras utveckling! Jag var helt förbluffad över vad hon sa och nu vet jag varför Liam ännu inte går själv :( Jag känner mig så sjukt skyldig till detta då vi lät honom springa runder i sin gåstol dagarna igenom från han var typ 4 månader eftersom han tyckte det var så kul, men det ska jag säga er att hade jag visst att han skulle bli sen i sin utveckling pga. detta hade jag aldrig låtit honom gå i den, utan haft honom mer på golvet. Varför säljer man saker till små barn som gör illa dem, när man vet detta!?!



Liam i sin gåstol 24/7-08

Även om dessa bilder gör mig glad så blir jag även väldigt ledsen för dem!

Min uppmaning till folk:
SLUTA ANVÄND GÅSTOL!!!

Kommentarer
Postat av: Anna

Tyvärr har jag ju hört detta med å det e verkligen hemskt! Varför tillverkas dom? Jag fick reda på detta innan jag fick Elias så valet var ganska givet att han INTE skulle ha nån.. Men du ska inte känna dig skyldig, du visste ju inte! Du ska se att han snart börjar gå å till sommaren springer han runt i trädgården som alla andra barn! Härlig bild på honom förresten! :)

2009-04-21 @ 20:35:29
URL: http://familjenengstrom.blogspot.com
Postat av: Caroline

Ha INTE dåligt samvete! Izabelle knatade rundor i exakt samma gåstol som Liam och hon gick när hon var 11 månader. Liam har bara fokuserat på annat. Han började ju tex prata innan Bellan. Å du...snart säger det bara tjoff så är det du som får springa efter honom med andan i halsen med önskan om att han skulle sitta ner...bara en liten stund iaf ;-) Sen är där mycket som varit tänkt för annat i början. Montessori tex grundades för barn med inlärningssvårigheter typ förståndshandikappade och idag är det status...så ta det med ro :-)

2009-04-21 @ 23:51:04
Postat av: Cattis

Jag såg oxå det programmet. Men det e juh inte så för alla. Min stora tjej Amanda, hon gick alltid i sin gåstol och hon gick själv när hon va 10 månader. Emelie däremot har aldroig velat gå i gåstolen, men hon har precis börjat krypa och hon e juh 10 månader snart... Det e juh så olika när dom börjar gå själva.. /Cattis

2009-04-22 @ 13:21:13
Postat av: Mamma som använt gåstol mycket till sina barn

Jag tycker inte att du ska oroa dig för att gåstolen ska ha hämmat din sons utveckling! Det finns inga egentliga bevis för det. Att din son inte går än är inte på något vis onormalt. Genomsnittet på när man lär sig gå är vid 14 månader, upp till 18 månader är fullt normalt!! Min ena son var 15 mån, den andra 13 mån när de började gå och då var det den som gick vid 13 mån som använde gåstolen mest.



2009-04-22 @ 20:07:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0