Fibromyalgi

Allmänt

Fibromyalgi är en sjukdom som innebär att smärtimpulserna förstärks, vilket gör att man blir mycket känslig för smärta, att smärtan sprider sig till många ställen i kroppen och att den blir kvar länge.

Den ökade känsligheten för smärta kan uppstå av att man till exempel länge har haft ont på ett ställe i kroppen, eller stress som gjort att man fått värk. Ibland är orsaken okänd.

Man har oftast värk i musklerna, men den kan också sitta i leder, ledband och skelett. Det är vanligast att få ont i nacken, axlarna, nedre delen av ryggen, händerna och fötterna. Smärtan kan vara ständig, eller med kortare uppehåll. Ofta har man ont olika mycket i olika delar av kroppen, och smärtan kan variera från en dag till en annan. En del blir bättre de första åren, medan andra har besvär längre.

De flesta som får fibromyalgi är mellan 30 och 50 år och kvinnor.

 

Symtom

Om man får fibromyalgi är det vanligt att man får värk på både höger och vänster sida av kroppen och på övre och nedre kroppshalvan. Man blir ofta väldigt trött och stel, och man kan få svårt att lyfta saker.

Efter ett tag kan sjukdomen göra att man har svårt att sova, blir orolig och nedstämd och får stressrelaterade besvär, till exempel magbesvär och migrän.

 

Behandling

Det kan vara svårt att behandla smärtöverkänsligheten, däremot går det att behandla symtomen. Det är viktigt att vara fysiskt aktiv för att hålla igång kroppen, till exempel genom vattengymnastik eller promenader. Det är också bra att göra avslappningsövningar och en del blir hjälpta av akupunktur eller massage.

Vanliga smärtstillande mediciner kan hjälpa och om man får mycket ont kan man få receptbelagda mediciner. Det finns också läkemedel mot sömnproblem och nedstämdhet.

Ja som sagt så var jag på akuten igårkväll satt där mellan 18-21, fick veta att jag förmodligen har fibromyalig eller en reumatisk sjukdom, och jag tänker bara nej.... va fan jag är bara 30år, har hela livet framför mig och en underbar liten kille på 1,5år!

Idag ska jag iallafall till VC eftersom man måste gå genom dem, dem måste skicka en remiss till reumatologen samt smärtkliniken på sjukhuset. Mina utslag/nässelfeber får fortfarande min hudläkare ta hand om!

Liam och P hade haft en mysig kväll själva dem hade varit på lekplatsen och lekt, käkat middag och sen badat :)

Efter ikväll kanske jag kan berätta det jag inte kunnat på ett tag nu så håll ut tills ikväll eller imorgon :)

Hejsvejs


Kommentarer
Postat av: Anna

Å nej.. men det måste ändå vara skönt att få ett svar på dina besvär trots att det inte var något roligt.. Hoppas att du får en remiss snart så dom kan hjälpa dig mot dina smärtor! Jag kämpar på med vikten :)

2009-09-08 @ 09:55:14
Postat av: Nilla

Vad trist om det visar sig vara fibro. Men vad skönt att äntligen få veta vad som är fel. Är så jobbigt att inte veta.

2009-09-08 @ 16:52:41
URL: http://gunillasliv.blogg.se/index.html
Postat av: Anna

Problemet med dom plåsterna är att huden inte vår vara imflamerad och det är den.. så jag smörjde med babyolja igår för att mjuka upp huden. Ja, det ska bli skönt att jobba lite :)

2009-09-09 @ 09:33:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0